Monday 28 October 2013

Hari graduasi, solat hajat dan bacaan yasin

Assalamualaikum

Siang tadi ada majlis graduasi di maktab. Kerana harga sebuah pengalaman adalah sangat mahal, saya ikut serta jugak dalam program tersebut bersama dengan cikgu-cikgu lain. Maknanya, termasuk hari ni, hampir 2 minggu saya asyik bekerja je memanjang, tanpa cuti :( 


Majlis selesai pada tengaharinya. Selepas makan-makan dan sembahyang Zuhur, saya and kak Hana ke surau untuk majlis baca yasin pulak. Semasa di Al-Azhar Jitra dulu, saya 'tak merasa' sangat program-program macam ni, sebab tak pegang kelas yang nak exam. Lagipun, mengajar kanak-kanak kecil membuatkan diri sentiasa terikat di kelas. Tak boleh pergi mana-mana sebab kena jaga 'anak-anak' kecik tu. Namun dari sudut lain yang positif, saya jadi pandai handle budak-budak, faham karenah diorang dan bertambah sabar dalam mendidik. It's okay. Tiga tahun di universiti, saya ambik minor Psikologi dan pada tahun akhir, saya belajar tentang Psikologi Perkembangan (Development Psychology). Alhamdulillah, bila jadi guru, apa yang saya belajar dalam Psikologi Perkembangan, saya praktik di sini

Kat sekolah dulu, antara guru yang memberi kesan dalam dunia persekolahan saya ialah Cikgu Maryam. Saya tak rajin untuk tulis pasal Cikgu Maryam kat sini sekarang, tapi saya just nak petik kaya-kata 'hikayat' cikgu kesayangan saya tu. eh, bukan kata-kata hikayat, tapi pertanyaan yang buat saya berfikir.

Cikgu Maryam pernah ajukan soalan dalam kelas,
" Kalau kamu jadi seorang guru, apa perasaan kamu kalau student yang kamu ajar tu,  macam kamu?" waktu cikgu cakap macam tu, dia tengah beleter sebenarnya. huhu. Kelas Cikgu Maryam memang banyak selingan. Banyak jugak sindiran.

"Saya kesian, cikgu". Serius memang kesian. Teringat waktu zaman saya sekolah menengah dulu-dulu, saya tahu apa perasaan berada dalam keadaan tekanan macam tu, blur, hilang semangat, kurang motivasi, risau dan bimbang tentang masa depan. aduhai...speechless. Itu pandangan dari kaca mata saya la. Kalau cikgu Maryam, mungkin pandangan dia lain pulak.  Agaknya dia geram kot, sebab tu dia cakap gitu. hehe.
Untuk para tetamu dan guru

Selepas baca yasin di surau, majlis bersambung dengan program mohon restu pulak. Pelajar-pelajar Form Five bersalaman sambil mohon maaf dengan guru-guru dan ibubapa. Waktu mohon restu tu, tiba-tiba ada sorang student lelaki datang, berhadapan dengan setiap guru, bersungguh-sungguh menangis memohon maaf. Kesian jugak tengok. 'Kalau la cikgu boleh tolong kamu...' Tapi bonus untuk student tu, sudah pasti waktu tiap kali mendoakan diorang, muka dia yang saya ingat dulu. Sebab kesungguhan dia mintak maaf tu la..huhu. Yer, bila saya ingat, saya akan doa untuk diorang.

Sekarang saya dah tak ajar Form Five. Lagipun tempoh persekolahan dah hampir tamat. November nanti, berakhir lah tugas saya di sini. Pun begitu, saya masih yakin apa-apa yang saya lalui sekarang adalah suatu fasa  persediaan yang Allah rancang, agar saya jadi lebih matang untuk pikul amanah yang lebih besar pada waktu hadapan.

InsyaAllah :)


No comments:

Post a Comment

Sila la komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...