Thursday 18 July 2013

The root is growing

Assalamualaikum

Saya baru balik dari sekolah ! Tengah tunggu giliran untuk masuk bilik air. Gigihkan?! sempat lagi taip entry baru. Maklum la, purata waktu seorang family member masuk ke bilik air ialah hampir 20 minit. Macam-macam boleh buat dengan 20 minit menunggu tu.

Sejak dua menjak ni, hari-hari kena beratur kalau nak masuk bilik air. Kalau pagi-pagi, lagi ramai and lagi lama perlu menunggu. Sabar je la...huhuhu. Waktu tengah menaip ni, saya rasa sangat penat plus letih. Rutin baru saya, bangun seawal 4:30 pagi dan tidur seawal 9:30 malam. Nak terawih pun dah tak terdaya. Sebelum bulan puasa boleh je berjaga lewat malam. Paling lewat, saya tidur pukul 12:00 (tak ada la lewat sangat kan). Tapi entah kenapa sejak mula mengajar balik, atau mungkin sejak Ramadhan, saya jadi mengantuk awai. Boleh pulak tengah menonton tv elok2, mata terlelap. Mungkin sebab tak amalkan minum tea mix kot...hehe


Tea  mix provide energy!

Seperti yang saya maklumkan sebelum ni, saya mula mengajar balik. Saya mengajar di MRSM dekat dengan hometown saya. Saya jadi nervous bila first time masuk ke kelas. Sebab saya assume, semua budak2 yang bakal saya ajar adalah budak-budak pandai. Jadi, banyak jugak benda memalukan  (bagi saya la) yang saya dah buat..Nervous tapi tak pandai cover! Saya perlu PENGALAMAN yang lebih tebal! T_T

Tapi, adakah saya menyesal? Orang yang 'teachable' tahu bahawa dirinya banyak kelemahan. So dia akan sentiasa memperbaiki diri. Gagal, gagal, gagal, tak bermakna kalah. Orang yang teachable tak termenung memikirkan kegagalan lalu, sebaliknya sentiasa bergerak memperbaiki diri.Dari hari ke hari sentiasa ada improvement. Bila jatuh je, cepat-cepat bangun balik. Orang takkan rasa nak marah sebab orang tahu, kita sedang growing!. Biarkan je la, kalau ada yang tergerak hati nak cakap sesuatu. Atau tergerak hati nak judge sesuatu. Asalkan, orang yang 'teachable' tadi sentiasa baiki diri. Kalau dah letih sangat nak kejar target (buat semua ni semata-mata kerana nakkan dunia-jawatan/wang dan sebagainya), ubah la target tu, buat semua tu semata-mata sebab nakkan syurga yang tertinggi, Firdaus. Yang tu semua orang layak terutama bagi orang yang sentiasa memperbaiki diri. Tapi yang paling penting, redha Allah la..

Saya takkan mengalah dengan budak-budak tu ataupun kat semua cikgu-cikgu di situ. Biarpun saya kerdil, kecik dan banyak kekurangan, saya ada Allah yang Besar, Gagah dan Maha sempurna. He, will guide me and show me, how to grow! Sapa la saya ni  kat MRSM ulul albab tu. Mungkin pada pandangan diorang, saya hanyalah seoarang guru ganti yang mengganti guru bersalin je. Tapikan, segala peluang yang Allah bagi, takkan saya sia-siakan. I will learn something there. I want to grow!

I heard someone said : "The root is growing. God is preparing you to be someone that can hold the important position soon."


At least, I'm growing. Takpa andai tak nampak pada kaca mata manusia. Asalkan  saya sendiri tahu, saya sedang berubah!  InsyaAllah.

haih, blog ni dah jadi medium muhasabah diri pulak kan..huhu. ala, bukannya ada ramai orang baca pun,..


No comments:

Post a Comment

Sila la komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...